Friday 26 August 2011

SUSU KAMBING DALAM MERAWAT PENYAKIT ASMA

Penyakit asma sering dikaitkan dengan masalah sesak nafas.Penyakit asma dikategori kepada dua jenis, iaitu penyakit asma bronchial dan penyakit asma kardial. Asma bronchial adalah asma yang disebabkan keadaan tidak selesa pada bronchus yang merupakan penyakit tertentu. Gejalanya yang disebabkan oleh penyakit ini adalah sesak nafas akibat kekejangan otot bronchus sehingga lubang bronchus menyempit (stenosis).

Asma kardial atau asma jantung adalah sesak nafas yang disebabkan oleh penyakit jantung. Biasanya jantung kiri yang menjadi penyebab dan terjadi pada waktu malam.

Penyebab Asma

Secara umum asma akan menyerang manusia pada pebagai peringkat umur dan biasanya dikesan dengan gejala sesak nafas yang berlaku pada waktu malam . Beberapa faktor yang boleh menyebabkan asma sebagai berikut:
  • Alergi terhadap bulu binatang, bahan yang berasal dari tumbuh-tumbuhan, dan debu.
  • Faktor bawaan atau jasmani.
  • Tekanan pada saraf vagus, terutama jika mempunyai penyakit tuberkulosis pada paru-paru.
  • Kelenjar thymus yang tidak mengecil seperti biasa.Penyakit asma bronchial yang terjadi pada waktu haid, masa hamil, putus haid , cuaca lembab dan iklim yang berubah- ubah.


 Pengambilan susu kambing secara kerap dapat merawat penyakit asma.

Fungsi susu kambing dalam merawat asma adalah meningkatkan daya tahan tubuh. Hal ini boleh terjadi karana fluorin yang bersifat antiseptik sekaligus antialergi yang terdapat dalam susu kambing mengaktifkan kerja sel-sel imunisasi.
Pesakit asma mengamalkan amalan meminum susu kambing sebanyak 150 cc per hari. Sebaiknya susu kambing diminum pada malam hari karana pemecahan kalori yang terjadi dapat menghangatkan tubuh. Rawatan dengan susu kambing  berhasil bagi mencegah batuk-batuk.. Susu kambing juga berkhasiat mencairkan lendir atau kahak.

No comments:

Post a Comment